Gyostage kokoaa Kuopioon yli 800 pelivierasta.

Savon Diginatiivit ry tuottaa alueellemme monipuolista toimintaa, jonka pääpainona on digitaalisuus. Gyostage-verkkopelitapahtuman järjestämisen lisäksi yhdistys kehittää nuorten harrastusmahdollisuuksia ja heidän valmiuksiaan tulevaisuuden työelämässä.

Syysloman aikaan Kuopiossa jo viidennen kerran järjestetty Gyostage-verkkopelitapahtuma on noussut nopeasti maan viiden suurimman verkkopelitapahtuman joukkoon, Savonia AMK:n Opistotien tiloissa kokoontui pelaamaan ja kavereita tapaamaan yli 800 kävijää. Gyostagea järjestävän Savon Diginatiivit ry:n puheenjohtaja Kyösti Kostian kertoo tapahtuman kasvaneen nykypuitteissa maksimikokoonsa.
– Olimme aloitusvuonna 2013 iloisia 90 pelaajan joukosta. Nyt häämöttää jo tuon lukeman kymmenkertaistuminen.
Nykyiset tilat suurine saleineen ja tehokkaine nettiyhteyksineen toimivat hienosti tällä väkimäärällä, mutta kasvunvaraa olisi hyvä olla. Opistotien kampuksen, Kuopio-hallin tai jäähallin välimuotoa ei Kuopiossa tapahtumatilana oikein ole.
– Arvoihimme ei todellakaan kuulu nuorten rahastaminen, joten tässä vaiheessa tulot eivät paljoa kasva. Muissa tiloissa kulut kuitenkin moninkertaistuisivat. Paljon sellaista mikä nyt on valmiina, jouduttaisiin rakentamaan kokonaan alusta uudelleen, Kostian pohtii yhdistyksen lippulaivan tulevaisuutta.

Enemmän kuin pelkkää pelaamista

Noin vuosi sitten heräsi ajatus laajemmasta toiminnasta Gyostagen ja kaksi vuotta järjestetyn Iisalmen tapahtuman lisäksi. Savon Diginatiiveilla on käynnissä jäsenhankinta ja tavoitteena on laajemmalla ja sitoutuneemmalla porukalla saada aikaan esimerkiksi kerhotoimintaa, kisamatkoja ja -studioita. Yhdistys haluaa myös luoda nuorille ajanmukaisia harrastemahdollisuuksia.
– Perinteisen nuorisotalotoiminnan sijasta valtaisa määrä nuoria istuu koneillaan pelaamassa. Olisi hyvä saada aikaiseksi live-pelaamista ja yhdessä tekemistä, pelimaailma voi olla paljon muutakin kuin yksin ruudun ääressä istumista.
Ajantappamisen sijaan pelaaminen voi olla myös tavoitteellista harrastamista. Joidenkin pelaaminen saattaa johtaa jopa e-sport-uralle tai muuhun palkalliseen työhön. Kyösti Kostian muistuttaa, että Diginatiivit ei ole pelkkä pelaajien yhdistys.
– Näkisimme mielellämme yhteistyötä kaikenlaisen, niin sanotun nörttihenkisen, toiminnan kesken. Pelinkehittäjien toiminta on aktiivista, robotteja ja erikoiskameroita rakennellaan, mutta väki on hajallaan. Resurssien puutteessa toimitaan varsin huomaamattomasti. Yhdessä voisimme saada paljon enemmän ja tehokkaammin aikaan. Tavoitteena on olla kaupungissa uskottava toimija, joka järjestää nuorille paitsi mielekästä toimintaa vapaa-ajalle, myös väyliä tulevaisuuden työmarkkinoille.

Koodaaminen kansalaistaidoksi

Opetushallitus on sisällyttänyt ohjelmoinnin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että peruskoulussa on opetettu kaikilla vuosiluokilla ohjelmointia syksystä 2016 alkaen. Kostian toivoo ohjelmoinnin löytävän paikkansa koulumaailmassa. Tulevaisuudessa osaamiselle on varmasti käyttöä.
– Ohjelmointi on ajattelua ja ongelmanratkaisua. Kun tiedät perusteet, avautuu kokonainen uusi maailma. Olisi mahtavaa jos vaikka 20 vuoden päästä kaikkien perusosaamiseen kuuluisi lukeminen, matematiikka, kirjoittaminen ja ohjelmointi. Koodaaminen kuuluisi siis yleissivistykseen. Suomi on tällä alalla todella vahva ja ohjelmoinnin saralla liikkuu merkittäviä rahavirtoja Nokian jälkeisessä digi-Suomessa. Tämä osaaminen on Suomelle luonnonvaroihin verrattava menestystekijä. Ennen mentiin puulla parempiin päiviin, nyt koodaamme itsellemme jalansijaa tulevaisuuden yhä digitalisoituneemmassa maailmassa, Kostian kertoo.