Kuopion alueesta on muhimassa uusi gastronominen ylpeys Euroopalle, tutkimus- ja kehityspäällikkö Antti Iire ja projektisuunnittelija Mira Saari (oik.) kertovat. Matkailu- ja ravitsemusalan opiskelija Selma Repo esittelee hakemuksena toiminutta kirjaa alueen ruokakulttuurista.

Pohjois-Savo on Euroopan gastronominen alue vuonna 2020. Tunnustus on loistava mahdollisuus tuoda esille paikallista ruokakulttuuria ja -perinnettä sekä alan osaamista ja palveluja. Paras lopputulos saavutetaan yhteistyöllä.

European Region of Gastronomy -tunnustuksen taustalla on liittyminen eurooppalaiseen alueiden verkostoon pari vuotta sitten Kuopion kaupungin, ProAgria Pohjois-Savon sekä Savonia-ammattikorkeakoulun yhteisellä sopimuksella. Verkostossa on mukana alueita eri puolilta Eurooppaa ja se keskittyy kestävän matkailun ja paikallisen gastronomisen kulttuurin hyödyntämiseen matkailun vetovoimatekijänä. Pohjois-Savo on ainoa verkostoon kuuluva alue Suomessa ja Pohjoismaistakin mukana on ainoastaan Tanskan Århus.
– ERG 2020 ei ole pelkästään tunnustus vaan myös työkomennus. Olemme jo tehneet paljon pohjatöitä ja nyt meillä on reilu vuosi aikaa tuottaa korkeatasoisia tapahtumia ja palveluita alueellemme. Savonia AMK, ProAgria ja kaupunki kutsuvat ennen kaikkea ravintola-, elintarvike- ja matkailualoja, tapahtumajärjestäjiä sekä luovia aloja mukaan tekemään Pohjois-Savoa ja sen ruokakulttuuria tutuksi, tutkimus- ja kehityspäällikkö Antti Iire kertoo.

Tunnistetaan omat vahvuudet

Kesällä Savossa vieraillut eurooppalainen jury antoi paljon hyvää palautetta alueen ruokakulttuurista.
– Kommentti oli: aivan loistavaa, mutta piilossa. Miten olette onnistuneet pitämään tällaisen ruokakulttuurin salaisuutena?
Iire ja projektisuunnittelija Mira Saari kertovatkin, että yhdessä tekeminen ja omien vahvuuksien tunnistaminen on tärkeää.
– Se, mikä meistä tuntuu tavalliselta ja arkiselta, on eurooppalaisen turistin silmissä eksoottista ja luksusta. Tavoittelemme niitä turisteja, jotka ovat kokeneet Pariisin ja Barcelonan keittiöt ja haluavat nyt majoittua maatilamatkailuyritykseen, käydä talonväen kanssa poimimissa sieniä tai villiyrttejä ja valmistaa niistä itse ruokaa. Emme siis välttämättä hae suuria matkailijamassoja, vaan paljon kokeneita, autenttisia elämyksiä etsiviä ja maksukykyisiä asiakkaita, Saari muistuttaa.

Gastrodiplomatiaa ja verkostoitumista

Kun tuotteet ovat kunnossa, on tärkeää viedä viestiä Eurooppaan. Perinteisten messujen ja nettisivujen lisäksi tarkoitus on tehdä niin sanottua gastrodiplomatiaa: eri maiden suurlähetystöihin kutsutaan mediaa ja matkanjärjestäjiä tutustumaan suomalaiseen ruokaan ja kulttuuriin. Osallistujille tarjotaan elämys, pala Suomea ja pala Pohjois-Savoa.
– Idea tällaiseen sissimarkkinointiin tuli eurooppalaisesta alueverkostosta. Tiedon ja osaamisen jakaminen verkostossa on ollut äärimmäisen tärkeää ja hedelmällistä. On päivän selvää, että vaikkapa Katalonialla suurine turistimassoineen on aivan erilaiset haasteet kuin Pohjois-Savolla. Jokainen alue tuo verkostoon oman lisän ja osaamisensa.
Mukana olevat ja ERG-kriteerit täyttävät yritykset saavat käyttöönsä ERG-tunnuksen markkinointiinsa. 2020 vuoden tavoitteena onkin saada kasvua kansainvälisen ruokamatkailuun Pohjois-Savossa. Tärkeää on myöskin herättää alueen yritysten ja asukkaiden arvostusta oman alueen osaamiseen.
– Toivottavasti vuoden 2020 jälkeen tunnemme entistä enemmän ylpeyttä omaan ruokakulttuuriimme. Ruokaelämyksiä voi löytää myös läheltä. Jokainen meistä voi olla omalta osaltaan ruokalähettiläs niin eurooppalaisten kuin kotimaisten matkailijoiden suuntaan, Iire ja Saari muistuttavat.