Esiintymislavalla arki unohtuu. Tässä Uhkapelurit keikalla Rauhalahden kylpylä-hotellilla.

Kuopiolainen Uhkapelurit on tanssikansan suosikkiorkesteri. Menestys perustuu monipuolisiin rytmeihin ja onnistuneeseen rockin, iskelmän ja perinteisen tanssimusiikin yhdistämiseen.

Kesäilta on lempeän lämmin. Tanssipaikan pysäköintialueella seisovat sopuisassa rivissä Kiat ja Cadillacit. Pihalla on iloinen puheensorina, sisällä hameiden helmat heilahtelevat ja kulmahousut tekevät diagonaalisia liikeratoja. Rantakivellä nuori pari istuu lähekkäin ja ennuste ensisuudelmalle on lupaava. Esiintymislavalta kuuluu taidokasta soittoa, jossa vuorottelevat tutut tanssisävelmät, iskevä beat ja rock sekä sydämiä sulattavat romanttiset sävelmät. Tänä iltana kukaan ei ole yksin, ovathan soittamassa Uhkapelurit.

Rahtusen rokahtavampi

Kitaristi-laulaja Marko Heikkinen tunnustaa kuvauksen vastaavan varsin tarkkaan sitä tilannetta, missä hänen perustamansa Uhkapelurit-orkesteri mieluiten olisi. Nyt jo kahdeksan vuoden ikään ehtinyt Uhkapelurit ponnistaa pitkälti tutulta Badding-Helismaa-Mononen-linjalta, ohjelmistoon mahtuu myös rockia ja rautalankaa sulassa sovussa tanssimusiikin kanssa.
– Tuntuu että nyt olemme löytäneet juuri sen meille sopivan musareseptin. Tarjoamme illan mittaan monipuolisia rytmejä ja tempoa slovareista rivakkaan menoon. Olemme rahtusen lisänneet rockin osuutta ja iloksemme olemme huomanneet sen uppoavan yleisöön loistavasti perinteisimmilläkin tanssipaikoilla. Syykin on selvä, tanssikansan ikärakenne ja pitkät kuuntelutottumukset ovat nyt muuta kuin vaikkapa 1980-luvulla. Silloin alkoi vahva kehitys nykytyyliin Topi Sorsakosken ja Agentsin menestyksen myötä. Harmonikka ei enää ole bändin pakollinen varuste tanssipaikalla, Marko Heikkinen kertoo.

Hyvä keikka on paras mainos

Uhkapelurit keikkailevat etupäässä Savossa, mutta koukkauksia tehdään myös Keski-Suomeen ja kauemmaskin. Koska bändin soittajat ovat kaikki perheellisiä ja saavat leipänsä muista töistä, on keikkatahdiksi vakiintunut enintään 3 – 4 esiintymistä kuukaudessa. Uhkapelureiden soolokitaristi Pekka Koponen kertoo soittotyön jatkuvuuden riippuvan enemmän asenteesta kuin rajusta markkinoinnista.
– Hyvin hoidettu keikka on ehdottomasti parasta markkinointia, osaavasta orkesterista sana kulkee potentiaalisille keikkapaikoille. Tärkeää on myös yhteispeli keikkajärjestäjän kanssa, olipa kyseessä tanssilava, ravintola tai kylpylä. Kohtelias käytös ja joustava toiminta roudauksesta ruokailuihin ovat aina plussaa kun bändejä tilataan esiintymään, Koponen kertoo.
Marko Heikkinen muistuttaa lopuksi olennaisesta periaatteesta. Bändi ei soita itselleen, vaan yleisölle.
– Minun mielestäni tanssimusiikkia soittava bändi on asiakaspalvelutehtävissä, eli olemme laatineet settimme sellaisiksi että kansa tykkää ja tanssii. Kaikeksi onneksi itsekin pidämme tästä musiikista mitä esitämme ja se ilman muuta heijastuu myös tekemisiimme lavalla. Soittaminen ei ole meille päätyö, mutta mualiman mukavin arjen vastapaino, Heikkinen myhäilee.