Korvausjohtaja Risto Rissanen kuvailee puolileikillään edustavansa savolaisten omaa savolaista vakuutusyhtiötä. Omaleimaisuus saa näkyä palvelussa. Ymmärrämme savolaisen sielunelämää paremmin kuin moni muu.

Vahinko kotona, omassa yrityksessä tai tien päällä on aina harmillinen juttu. Kun kaiken varalle on oikeat vakuutukset ja korvausasiat asiantuntevissa käsissä, ikäväkin tilanne ratkeaa sujuvasti.

Keskivertoihmiselle vahinkoja sattuu harvoin, mutta vakuutusyhtiölle niiden hoitaminen on arkipäivää. Korvauskäsittely onkin ennen kaikkea asiakkaan auttamista.
– Keskitymme täällä kuuntelemaan asiakasta ja yritämme saada tilanteen mahdollisimman nopeasti haltuun, korvausjohtaja Risto Rissanen sanoo.
LähiTapiola käsittelee suurimman osan ajoneuvo- ja omaisuusvahinkojen korvaushakemuksista paikallisesti. Korvausasiakkaita palvelee 13 hengen tiimi, joka esimerkiksi viime vuonna käsitteli noin 14 000 korvausasiaa.
Yhteyden korvauskäsittelijöihin saa joko puhelimitse tai verkkopalvelun kautta. Jos vahinko on isompi, on usein paikallaan käydä keskustelemassa asiasta kasvotusten toimistolla.
– Esimerkiksi palovahingoissa ja muissa pitkäkestoisissa vahingoissa asiaa hoitavat meiltä nimetyt henkilöt. Asiakkaan ei siis tarvitse aloittaa aina alusta, vaan hän voi jatkaa tutun henkilön kanssa siitä, mihin asia edellisellä kerralla jäi, Rissanen kertoo.

Parhaat kumppanit

Rissasen mukaan asiakkaat osaavat arvostaa henkilökohtaista, paikallista korvauspalvelua.
– Asiakkaan tunnepolku etenee usein järkytyksestä ja harmituksesta huoleen siitä, miten korvausasiat hoidetaan. Kun ratkaisu sitten tulee, asiakas helpottuu ja asiat alkavat sujua.
Korvausratkaisun jälkeen ison roolin ottavat kumppaniverkoston yritykset, jotka hoitavat asiakkaan tilanteen kuntoon. Esimerkiksi ajoneuvovahingoista yli puolet ohjautuu paikallisille kumppaniyrityksille.
– Tunnemme paikalliset kumppanit ja ohjaamme vahingon asiakkaan kannalta parhaalle yritykselle. Tavoitteena on, että asian hoitaminen etenee sujuvasti ja asiakas maksaa vain omavastuun.
LähiTapiolan verkostoon kuuluu useita kymmeniä kumppaniyrityksiä lähiseudulta. Mukana on niin hinausliikkeitä, autokorjaamoja, rakennusliikkeitä kuin eläinlääkäreitäkin.

Elämänturvaa omasta vakuutusyhtiöstä

LähiTapiola Savo on asiakkaidensa omistama keskinäinen vakuutusyhtiö, jolla on noin 67 000 omistaja-asiakasta. Keskinäisenä vakuutusyhtiönä se ei jaa voittoja muualle, vaan käyttää ne asiakkaidensa hyväksi.
LähiTapiola Savo työllistää 98 vakuutusalan ammattilaista. Vuonna 2017 yhtiö maksoi korvauksia noin 19 miljoonaa euroa. Yhtiö toimii Kuopion, Varkauden ja Pieksämäen alueella ja on osa valtakunnallista LähiTapiola-ryhmää.
LähiTapiolan tavoitteena on laajentua perinteisestä vakuutusyhtiöstä elämänturvayhtiöksi, joka tarjoaa kattavat terveyteen, talouteen ja turvallisuuteen liittyvät palvelut henkilö-, yritys- ja maatila-asiakkaille.

 

Vahinkotarkastaja Ismo Pekkonen ja Kolarikorjaamo Pentikäisen yrittäjä Kari Pentikäinen tutkivat hyvin tyypillistä tien päällä sattunutta vahinkoa. Tällaisissa pikkuvahingoissa yhteydenpito käy tutun korjaamon kanssa yleensä sähköisesti.

p

LähiTapiola Savo
Prisma Kuopio:
ma – to 10 – 16.30, pe 10 – 16
Puutarhakatu 6: palvelemme ajanvarauksella
Vakuutuspalvelu puhelimessa
ma – pe 8 – 18, puh. 017 684 4000
Muiden paikkakuntien toimistot: Leppävirta, Pieksämäki, Pielavesi, Siilinjärvi, Suonenjoki, Varkaus
www.lahitapiola.fi/savo