Veera Heinonen ja Mervi Kröger ovat eri ikäpolven ravintola-ammattilaisia, mutta ydinidea hyvästä asiakaspalvelusta on molemmilla sama: suurella sydämellä ja aidosti omalla persoonalla.

Kuopion Ravintolamestarit palkitsee vuosittain omassa palkintogaalassaan vuoden parhaita eri sarjoissa. Viime vuoden parhaiden asiakaspalvelijoiden palkinnot sai kaksi kokenutta ravintola-alan ammattilaista. Mervi Kröger ja Veera Heinonen ovat molemmat oivaltaneet, mistä aineksista hyvän asiakaspalvelun soppa keitetään.

Mervi Kröger tuli vuonna 2000 harjoittelijaksi ravintola Mustaan Lampaaseen, ja siitä lähtien hän on kuulunut Ravintolamestareiden henkilökuntaan. Vuodesta 2014 Mervi on työskennellyt Kuopion Klubin ravintolapäällikkönä.

Kokemus tuo ihmistuntemusta

Mervi kertoo, että asiakaspalvelu on kokonaisvaltaista asiakkaan tarpeiden huomioimista. Aito ihmisen kohtaaminen on asian ydin. Asiakaspalvelun juonesta saa kiinni tekemällä. Kokemus auttaa ja ihmistuntemuksen kasvaessa taito reagoida eri signaaleihin kehittyy.
– Minulla on ollut ilo työskennellä aina osaavien ammattilaisten kanssa, ja varsinkin nuorempana seurasin tarkoin miten kokeneemmat toimivat. Asiakaspalvelun merkitys korostuu koko ajan, asiakaskokemuksen muodostumisessa se on jo täysin tasaveroinen ruokatuotteen kanssa. Tässä työssä sydän on oltava aina mukana, Mervi linjaa.

Hyvällä asiakaspalvelulla on monet kasvot

Veera Heinonen aloitti ammattiuransa Savoniasta valmistuttuaan vuoden periodilla Amarillossa, jota seurasi viisi vuotta Savonlinnassa. Muutto Kuopioon toi Veeran Ravintolamestareiden palvelukseen, jonka eri ravintolat tulivat nopsalle Veeralle nopeasti tutuiksi. Alusta lähtien Isä Camillo on ollut Veeran keskeisin toimipaikka, ja nykyään hänet tapaakin pääsääntöisesti juuri sieltä. Asiakaspalvelusta Veeralla on selkeä näkemys.
– On tärkeää olla rennosti oma itsensä, iloisesti mutta samalla asiantuntevasti. Vaikka työpaikalla on omat pelisääntönsä, on omalle persoonalle tilaa ja se pitää osata käyttää positiivisella tavalla oman työpanoksen kehittämiseen. Taito lukea asiakasta on myös olennainen hyvän asiakaspalvelun edellytys, tällä termillä on asiakkaille eri merkityksiä. Jollekin hyvä asiakaspalvelu on eleetöntä toimintaa, missä tietoa annetaan kysyttäessä. Toisen kanssa vaihdetaan muutkin kuulumiset ja taustoitetaan annos tarkemmin. Eronsa on myös kiireisen lounasajan toiminnalla ja pidemmän kaavan ruokaelämystä rakentavalla à la carte-ruokailulla, Veera kertoo ja muistuttaa myös hyvän työyhteisön merkityksestä asiakaspalvelussa. Kun kulissien takana homma toimii, on kontakti myös asiakkaisiin miellyttävä, Veera toteaa.
– Mervi ja Veera toteuttavat pilkuntarkasti visiotamme ylivertaisesta asiakaskokemuksesta. Johtoryhmä oli valinnoissaan yksimielinen, sillä molemmat saavat myös asiakkailta runsain mitoin henkilökohtaista, todella positiivista palautetta työstään. Se oli tärkein kriteerimme, nämä huippuosaajat ovat todella kiitoksensa ansainneet, Ravintolamestarit Oy:n toimitusjohtaja Eeva Mertanen kertoo.

Isä Camillo tarjoaa Suomen parasta kalakeittoa

Isä Camillon bouillabaisse vakuutti tuomariston Suomen Gastronomien Seuran ja Pro Kalan järjestämässä kilpailussa. Ehdotuksia parasta kalakeittoa tarjoavasta ravintolasta saatiin yli kolmesataa kaikkialta Suomesta. Gastronomien kolmihenkinen raati kiersi maistelemassa kahdeksan finaaliin yltäneen ravintolan annokset eri puolella Suomea. Isä Camillon bouillabaisse hurmasi herkullisuudellaan ja keittotaidon korkealuokkaisuudellaan.
– Bouillabaisse pysyy listalla, vaikka muut annokset vaihtuvatkin sesonkeja seuraten. Klassikkokeitto pohjautuu perinteiseen bouillabaisseen, ja sen salaisuutena on pitkään hiottu liemi ja makujen tasapaino. Tuoreiden äyriäisten ja lohen lisäksi keitossa käytetään Kallaveden kuhaa tai muuta paikallista järvikalaa. Tervetuloa maistelemaan Suomen parasta kalakeittoa, toivottaa voittoisan keiton kehitellyt keittiömestari Sami Kinnunen, jolla on Isä Camillon keittiöstä jo kahdenkymmenen vuoden kokemus.

p
Isä Camillo

Kauppakatu 25-27, 70100 Kuopio
puh. 017 581 0450
ravintola@isacamillo.net
www.isacamillo.net
www.ravintolamestarit.net