Kalastus-TV:n jaksoja on Kuopion seudulla kuvattu Ville Haapasalon, Ismo Apellin ja Janne Käpylehdon voimin.

Näyttelijä Ville Haapasalo tekee uuden aluevaltauksen syksyllä, kun uusi suoratoistokanava Kalastus-TV aloittaa toimintansa. Kuopio lähialueineen tulee olemaan ohjelmissa vahvasti esillä.

Uniongelmista kärsinyt Haapasalo katsoo televisiota paljon. Viime aikoina hän on kuitenkin huomannut, ettei televisiosta tahdo löytyä mitään katsottavaa.
– Ajattelin, että täytyy sitten itse tehdä sellaisia ohjelmia, mitä haluaisi katsoa, hän kertoo.

Matkustaminen vähemmälle

Tällaisesta ajatuksesta syntyi syksyllä 2019 toimintansa aloittava Kalastus-TV -videotilauspalvelu. Kanavalle tulee ulkoilmahenkisiä ohjelmia: nimenmukaisesti kalastusta, mutta myös muuta toimintaa, mitä voi tehdä kodin seinien ulkopuolella. Haapasalo kuvasi keväällä yhdessä Ismo Apellin ja keksijä Janne Käpylehdon kanssa Kuopion ja Tahkon alueella, lisäksi ympäri Suomea tehdään kuvauksia eri kuvausryhmien toimesta.
Haapasalo myöntää, että ohjelmaidean taustalla on myös halu pysyä entistä enemmän kotimaassa.
– Maailmaa on tullut kierrettyä, mutta nyt haluan vähentää matkustamista ja tuoda esille kaikkea sitä, mitä voi tehdä Suomessa.

Demokratiaa ja paljon naurua

Uuden kanavan kuvaukset ovat olleet Haapasalolle avartava prosessi. Kun kaikesta kantaa vastuun itse, voi tehdä ihan mitä haluaa. Yhteistyössä Apellin ja Käpylehdon kanssa onkin toteutettu muun muassa maailman suurin jääkaruselli Tahkolle sekä sukelluspilkin maailmanmestaruuskisat. Miehet myöntävät, että kuvauksissa on ollut hauskaa.
– Voin sanoa, että olen nauranut päivästä ainakin puolet. Siitä herää vahva epäilys, että myös katsojat viihtyvät ohjelmien parissa.
Apellia ja Käpylehtoa Haapasalo luonnehtii hyväntahtoisiksi, kaheleiksi ja helposti syttyviksi kavereiksi. Vaikka Haapasalo kantaa päävastuun koko kanavasta, on ohjelmaa suunniteltu ja tehty demokraattisesti ja hyvällä huumorilla.
Kuopion ja Tahkon alueen kuvaukset tarjoavat merkittävää markkinointihyötyä alueen matkailulle ja muulle elinkeinolle. Ohjelmia tulee menemään levitykseen myös Venäjälle.
– Olen markkinoinut Suomea maailmalla jo 25 vuotta ja se on ollut minulle aina mieluisa ja luonteva tehtävä. On hienoa tuoda Kuopion ja Tahkon aluetta tällä tavalla esille.