Anu Häiväläinen, Matti Laitinen ja Joonas Ruuskanen Business Centeriltä lähtevät innovaatiotanssiin, joka kuvaa innovaatioympäristöä, palveluiden kokonaisuutta, ideoiden haravoimista jatkokehittelyä varten sekä läpimurtojen löytämistä.

Hyvää ideaa ei kannata haudutella omissa ajatuksissaan turhan pitkään. Timantiksi idea jalostuu varmimmin, kun jaat ajatuksesi muiden kanssa.

Kaikista ideoista ei toki tule innovaatioita, mutta jos idea on hyvä, se voi saada tuulta alleen lyhyenkin juttutuokion aikana.
Mitä innovaatio tarkoittaa? Innovaatio voi olla uusi tuote, palvelu tai menetelmä tai olemassa olevan paranneltu versio. Innovaatio tarvitsee syntyäkseen idean, joka voi olla ihan tavallinen arjen oivallus kotona tai työpaikalla. Innovaatio on uusi idea, joka on viety käytäntöön kaupallistettavaksi, monesti usean kokeilukierroksen kautta. Pelkkä idea ilman käytännön toteutusta ei siis vielä ole innovaatio. Sen suurempaa mystiikkaa innovaatioon ei liity.
Meistä jokainen voi keksiä idean sekä kehittää siitä innovaation ja lopulta kaupallistettavan tuotteen tai palvelun. Mahdollisuuksien huomaaminen vaatii toki innovaatiokyvykkyyttä, taitoa ja halua hoksata. Tätä kulttuuria Business Center koettaa juurruttaa maakuntaan.
Business Center on Savonia ammattikorkeakoulun, Itä-Suomen yliopiston, Savon ammattiopiston ja Kuopion kaupungin, Ylä-Savon ammattiopiston ja Iisalmen kaupungin sekä Navitas Kehityksen yhteishanke, jonka keskeinen tavoite on vahvistaa yritys- ja innovaatiomyönteistä kulttuuria maakunnassa. Työ lähtee yrittäjyys- ja innovaatiokasvatuksesta päiväkodeissa ja jatkuu korkeakouluihin.
– Innovaatiokyvykkyys on arvokas kansalaistaito, joka valmentaa tulevaisuuden työelämään. Se on ratkaisukeskeisyyttä, yritteliäisyyttä, oma-aloitteisuutta ja halua muokata maailmaa eikä jäädä odottamaan valmiita ohjeita ja ratkaisuja, tiivistää innovaatioasiantuntija Matti Laitinen.

Ideoiden jalostamo

Innovaatiokyvykkäät ihmiset tarvitsevat tilaisuuksia ideoidensa jalostamiseen. Business Centerin innovaatioklinikat ovat matalan kynnyksen tilaisuuksia, joissa saa palautetta ideastaan ja vinkkejä sen eteenpäin viemiseksi.
Innovaatioklinikat ovat kaikille avoimia ja villit, keskeneräiset ideat enemmän kuin sallittuja.
– Täällä Business Centerissä me emme keksi ideoita, vaan autamme tunnistamaan ja kehittämään ideoista innovaatioita. Kun tavoitteena on synnyttää joka vuosi alueelle 20 kaupallistettua innovaatiota, tarvitaan jalostukseen noin tuhat ideaa joka vuosi, pohtii yritysasiamies Anu Häiväläinen.
Aina valmista ideaa ei tarvitse olla. Demola-ohjelmassa yritykset ja yhteisöt voivat jalkauttaa ongelmansa opiskelijatiimien ratkottavaksi. Tiimeissä on monenlaista osaamista, sillä niissä on edustajia useilta koulutusaloilta ja eri koulutusasteilta.
– Demolassa opiskelijat sukeltavat ongelman juurisyihin, miettivät ideoita sen ratkaisemiseksi ja valitsevat niistä parhaat konseptoitavaksi. Näitten konseptien kehittelyä he voivat jatkaa Draft-ohjelmassa, jonka kautta voi saada tuhannen euron rahapotteja alkuvaiheen kehittämiseen, kertoo innovaatioasiantuntija Joonas Ruuskanen.

Innovaation kaupallistaminen

Kun idea jalostuu innovaatioksi, on aika miettiä eri vaihtoehtoja sen kaupallistamiseksi.
Business Centerissä yrittäjiä auttavat innovaatioasiantuntijat, yritysneuvojat ja monissa liemissä keitetyt bisnesosaajat. Mukana olevien oppilaitosten kautta järjestyy myös tutkimusosaamista ja koulutusta. Tarvittaessa yrittäjä tai innovaattori ohjataan ELY-keskuksen, Business Finlandin, Uusyrityskeskuksen tai muun asiaa edistävän tahon luokse.
Business Center profiloituu erityisesti innovaatioiden sekä kasvuhaluisten startup-yritysten alkumatkan vauhdittajaksi. Startup-kulttuurille tunnusomaisia piirteitä ovat nopeus, rohkeat kokeilut, avoimuus ja asioiden jakaminen.
– Startupien on tärkeintä päästä liikkeelle nopeasti – kokeilemaan ja katsomaan, miten oma tuote, palvelu ja liikeidea toimii käytännössä, Anu Häiväläinen sanoo.
– Kun kasvuhaluiset yritykset, tutkijat ja oppilaitokset tulevat yhteen, jakavat ja kehittävät asioita yhdessä, voi myös uudenlaisia innovaatioita syntyä ja tuotekehitys saada uutta näkemystä ja vauhtia, Matti Laitinen lisää.

Havuja #!@%&!

Business Center toimii monessa kohti itsekin startupin tavoin, sillä se testaa palvelukokonaisuuksia rohkeasti ja altistaa omat ideansa palautteelle.
Häiväläinen kertoo, että esimerkiksi aloittavan startupin palvelut on koottu Havuja #!@%&! -kiihdytysohjelmaan, joka pyörähtää ensimmäistä kertaa käyntiin syksyllä. Ohjelmaan voi hakea yritykset, joilla on kasvuhalua ja tosi hyvä idea.
Havuja on intensiivinen kasvuohjelma, jossa asioita hiotaan niin yksilötapaamisissa, ryhmätapaamisissa kuin workshopeissakin. Joonas Ruuskanen kuvailee ohjelmaa aloittavan startup-yrittäjän lukujärjestykseksi, jossa käynnistysvaiheen toimenpiteet on aikataulutettu ja ohjausta saatavilla koko ajan.
Tavoitteena on, että Havuja #!@%&! -ohjelma käynnistyy jatkossa säännöllisesti kaksi kertaa vuodessa, syksyllä ja keväällä.


Anu Häiväläinen, Matti Laitinen ja Joonas Ruuskanen Business Centeriltä lähtevät innovaatiotanssiin, joka kuvaa innovaatioympäristöä, palveluiden kokonaisuutta, ideoiden haravoimista jatkokehittelyä varten sekä läpimurtojen löytämistä.

p
Business Center Pohjois-Savo

Microkatu 1, 70210
Johtaja Kaija Sääski puh. 044 785 6922
www.bcpohjois-savo.fi