Martin Kalliola tuli Kuopioon opiskelemaan ja lumilautailemaan, mutta löysikin uuden kutsumuksen videoista.

Lapualta kotoisin oleva Martin Kalliola tuli Kuopioon opiskelemaan kauppatieteitä vuonna 2014. Yliopiston luentosalissa syntyi videoryhmä Blokess.

Alun perin ammattilaislumilautailijaksi tähdännyt Martin haki opiskelemaan Kuopioon, Tahkon ja Kasurilan tarjoamien harjoitusmahdollisuuksien ansiosta. Kohtalo laittoi kuitenkin sormensa peliin. Martin oli saavuttanut tärkeitä voittoja ja lähdössä Japaniin allekirjoittamaan yhteistyösopimuksia, kun polvi hajosi. Lautailu-ura päättyi juuri silloin, kun se oli kunnolla käynnistymässä.
Tulevaisuuden suunnitelmat menivät kerralla uusiksi ja alkuperäinen syy opiskella juuri Kuopiossa katosi. Yliopistolta löytyi kuitenkin uusi suunta, kun mies tutustui tamperelaiseen Jussi Pulkkiseen sekä kuopiolaiseen Matti Rothiin ja kolmikko päätti ryhtyä tekemään yhdessä videoita Instagramiin. Ensimmäinen video syntyi luentosalissa.

Aiheet omasta elämästä

Miesten muodostama Blokess nousi nopeasti somekansan suosikiksi Instagramissa. Sittemmin kolmikko on laajentanut tuotantoaan myös YouTubeen.
– Teemme tarinallista sisältöä. Videoiden ideat syntyvät useimmiten omasta elämästä, ihan arkipäiväisistä asioista. Käsikirjoitamme ja teemme videot yhdessä, mutta yleensä meillä on työnjako käsikirjoituksen, tuotannon ja editoinnin suhteen. Taiteellisista erimielisyyksistä selvitään neuvottelemalla ja kompromisseja tekemällä, Martin kertoo.
Videoissa kerrotaan tarinoita humoristisella otteella. Teemat vaihtelevat, mutta varsinaista syvempää agendaa Blokessilla ei Martinin mukaan ole. Aiheet nousevat arjesta ja ajankohtaisista aiheista.
– Ajankohtaisuus on tosi tärkeää, ei kukaan katso eilisen päivän vitsejä.
Joskus tosin ajankohtaisuudessakin on riskinsä.
– Kun Me too -keskustelu alkoi, teimme aiheeseen liittyvän videon. Mikään muu tekemämme juttu ei ole saanut yhtä nopeasti tykkäyksiä, mutta toisaalta se sai myös poikkeuksellisen paljon kielteisiä reaktioita. Päädyimme lopulta poistamaan videon. Aihepiiri oli selkeästi liian arka vitsailulle. Sinänsä kaikenlaiset reaktiot ovat hyvä asia. Pahinta on, jos video ei herätä minkäänlaisia tuntemuksia, Kalliola pohtii.

Haaveissa elokuva

Tilaajia Blokessilla on Youtubessa 70 000, Instagramissa heitä seuraa 116 000 ja Facebookissa 65 000 ihmistä. Eniten videoita katselevat 18 – 24 -vuotiaat nuoret aikuiset. YouTube-videoita Blokess julkaisee noin kerran viikossa, Instagram päivittyy useammin.
– YouTube-videon tekemiseen menee vähintään kolme työpäivää, joten kerran viikossa on hyvä tahti. Instagram-videot ovat nopeampia ja niitä emme valmistele ihan niin tarkasti, Martin kertoo.
Miehen kauppatieteen opinnot ovat vielä kesken, mutta valmistumisen jälkeisissä suunnitelmissa mielessä on muutto Helsinkiin. Jos kaikki menee hyvin, videoista voisi tulla ammatti.
– Tulevaisuutta on vaikea ennustaa, sillä YouTube-kenttä on arvaamaton, kilpailu kovaa ja muutoksia voi tulla nopeastikin. Omaa osaamista täytyy kehittää koko ajan. Suurin haave olisi, että joskus voisimme toteuttaa koko illan elokuvan, joka tulisi teatterilevitykseen. Meillä on olemassa siihen joitakin ideoitakin, mutta asia ei ole vielä ajankohtainen. Ensiksi pitää kehittää omaa tarinankuljetustaitoa.
Aloitteleville tubettajille tai tubettamisesta haaveileville Martinilla on antaa pari vinkkiä.
– Videoita kannattaa tehdä itseä kiinnostavista aiheista. Jos tuottaa sellaista sisältöä, mitä itsekin katsoisi, ei voi mennä kovin pahasti vikaan. Sen sijaan pelkän seuraajien määrän tai julkisuuden vuoksi videoita ei kannata alkaa tehdä. Aluksi huomio voi tuntua mukavalta, mutta siihenkin tottuu. Jos tekeminen menee väkisin puurtamiseksi, ei se ole enää kivaa, hän muistuttaa.