Puijon näköalatasanteelta avautuu upea maisema, joka sisältää alueemme matkailun kannalta runsaasti hyödyntämättömiä mahdollisuuksia. Esteet ovat kuitenkin ylitettävissä pitkä-’jänteisellä työllä, Wille Markkanen visioi.

Wille Markkanen on seurannut aitiopaikalta Pohjois-Savon ja koko Itä-Suomen matkailun kehittymistä tällä vuosituhannella. Edistysaskelia on otettu monella rintamalla ja paljon, mutta mahdollisuudet ja kehityksen esteet ovat liian monessa kohdassa yhtäläiset kuin vuosikymmeniä sitten.

Wille Markkanen aloitti Kuopio-Tahko Markkinoinnin toimitusjohtajana vuonna 2014 ja irtisanoutui tehtävästään viime huhtikuussa. Pitkän linjan tapahtuma- ja matkailuammattilaisen uralla intohimoton leipäpappeus ei koskaan ole ollut vaihtoehto. Jos rimaa eivät ole pitäneet korkealla muut, on sen tehnyt mies itse.
– Alkujaan tähtäimessäni oli akateeminen ura ja olin jo tekemässä väitöskirjatutkimuksia Tukholman yliopistossa muikun ja kuoreen ravintokilpailusta. Se väylä kuitenkin kävi mahdottomaksi nopeasti pahentuneen kala-allergian takia. Tein urakäännöksen ohjelmapalveluiden puolelle, aloitin melonta-oppaana ja pian olin vetämässä kelkkasafareita Tahkolla. Yrittäjänä olen toiminut SeikkailuKuopiossa, Tahko Safareissa ja Roll Risteilyillä. Lisäksi olen ollut eri tehtävissä Mikkelin Seudun Matkailussa, Etelä-Karjalan Matkailussa, Savonlinnan Seudun Matkailussa, Kuopion Matkailupalvelussa sekä Lentopalloliitossa. Lisäksi runsaasti muita oheishommia päälle, Markkanen muistelee.

Ainutlaatuinen luonto lähellä kaupunkia

Mitkä ovat Pohjois-Savon ja erityisesti Kuopion alueen matkailun vahvuudet ja heikkoudet? Markkanen vastaa laajaan kysymykseen Puijon upouudessa tornikahvilassa ja kutsuu toimittajan katsomaan kanssaan ikkunasta.
– Tähän näkymään tiivistyvät niin upeat mahdollisuudet kuin heikkoutemmekin. Tämä saarten täplittämä kiehtova järvilabyrintti sitä ympäröivine metsineen on jotain sellaista, mitä et löydä mistään muualta. Jos lähes vastaavaa löydätkin, ei muutaman kilometrin säteellä ole sellaista majoitus- ja ravintolapalveluiden keskittymää kuin Kuopio on. Myös Kuopion tapahtumatarjonta alkaa olla todella kovaa luokkaa, monta kuukautta mennään kymmeniä tuhansia vetävistä tapahtumista toiseen – on monta hyvää syytä tulla Kuopioon useammaksikin yöksi.
Mikä parasta, sopivan kokoisia tapahtumia on paljon ja pitkällä aikavälillä.
– Tässä on selkeä ero esimerkiksi Savonlinnaan, jonka matkailu on yhtä kuin Oopperajuhlat. Liika keskittyminen on siellä johtanut majoitushintojen räjähdykseen ja paradoksaalista kyllä, käyttöasteen laskemiseen. En vaihtaisi nyt Kuopio tapahtuma-asemia kenenkään kanssa, oikealla tiellä ollaan.

Tuotteistus yhä lapsenkengissä

Lupaava tilanne koskee kuitenkin vain kotimaan matkailua, kansainvälisillä markkinoilla Kuopion seudulla on eroa kurottavana paljon jopa muihin Suomen kaupunkeihin:
– Liikematkailussa tilanne on erittäin lupaava, yrityksillä menee hyvin ja niiden kautta yöpymisiä kertyy ja jonkin verran sitä kautta tulee myös kansainvälisiä vieraita. Mutta mikä saisi ulkolaiset matkailijat ja ryhmät tulemaan Kuopioon? Pelkkä hieno hotellihan ei siihen riitä. Puijolla kaikki saavat takuuvarman wau-fiiliksen ja ihastelua kestää aikansa. Mutta kuinka mennään tuohon maisemaan, vesille ja metsiin? Meiltä puuttuu hyvin tuotteistettuja ohjelmapalveluita, jotka olisivat saatavilla keskitetysti ja helposti. Verrattuna vaikkapa Lappiin ja sen safareihin ja muihin palveluihin, oppimista olisi. Meillä on täällä huimat mahdollisuudet luoda menestyvä matkailuelinkeino, mutta se vaatii pääomaa ja yksituumaisuutta, Wille Markkanen toteaa.
Pikavoittoja matkailusta on turha odottaa, mutta se ei myöskään kehity itsekseen vaan vaatii paljon työtä ja näkemyksellisiä tekijöitä. Vakaus ja pitkäjänteisyys takaavat sen, että matkailuun uskalletaan investoida. On löydettävä se suuri kuva ja yhteinen tavoite, jota kohti kulkea ilman sirpaleista kuppikuntaisuutta.
– Alueemme matkailun tulevaisuus on yksi suuri työmaa, ei niinkään monta pientä hanketta, Markkanen linjaa.