Kala-Lapin tuotteet syntyvät Toivalassa. Jyrki Tuovinen valmistelee kirjolohea siivutuskuntoon.

Kala-Lappi on kasvun tiellä. Neljän kalastajasukupolven ideoimat kalareseptit yhdistettynä uniikkeihin valmistusmenetelmiin takaavat ainutlaatuiset tuotteet, jotka ovat keränneet kiitosta niin kotimaassa kuin maailmalla.

Toimitusjohtaja Vesa Lappi kertoo, että yritys on keskittynyt viime vuosina kehittämään brändiään määrätietoisin askelin.
– Olemme investoineet kasvuun ja strategiassamme on selkeästi määritetty tavoitteet jokaiselle vuodelle. Kotimaassa tuotteitamme saa tällä hetkellä noin tuhannelta jälleenmyyjältä ja ulkomailla suurin vientimaamme on Espanja. Myös Tanskaan ja Viroon lähtevät Toivalasta säännölliset toimitukset. Tuotteemme ovat myös Carrefour-ketjun valikoimissa, jolla on 30 000 kauppaa yli 30 maassa.
Viennin kasvu syntyy määrätietoisesta työstä. Yritys on vuosittain mukana kansainvälisillä messuilla, mistä on saatu hyviä, potentiaalisia kontakteja.
– Yli 50 kansallisuutta on maistanut tuotteitamme ja olemme saaneet erinomaista palautetta. Tämä on signaali siitä, että loppu on meistä itsestämme kiinni. Tavoitteemme on kasvattaa liikevaihtoamme vuoteen 2022 mennessä 10 miljoonaan euroon ja työntekijöiden määrää 35 henkilöön.
Tavoitteeseen päästään kehittämällä tuotevalikoimaa, kasvattamalla kotimaan kauppapeittoa sekä osallistumalla kansainvälisille messuille ja viemällä tuotetta maailmalle. Paljon potentiaalia on myös HoReCa-alalla.
– Olemme tehneet panostuksia alalle viimeiset puolitoista vuotta. Keittiöiden ammattilaiset ovat huomanneet, että tuotteidemme maku on viipyilevä ja kestävä. Tämä mahdollistaa syvällisemmän ja täyteläisemmän maun vähemmällä raaka-aineen määrällä.

Tuotteille menestystä maailmalla

Tähän asti Kala-Lapin tuoteperhettä on kasvatettu yhdellä tuotteella vuosittain. Viime vuonna myyntiin tuli Lapin Lumous -pihvi, joka vastaa niin järvikalan kuin valmisruokien kasvavaan kysyntään. Premium-kalapihvi on valmistettu haukifileestä, kylmäsavukirjolohesta sekä Lapin lumous -kylmäsavukirjolohitartarista. Tänä vuonna tuotemäärä kasvaa entistä enemmän, kun markkinoille lanseerataan uusi tuoteperhe.
– Yleensä elintarvikkeiden uutuustuotteista jää elämään noin 20 prosenttia. Meillä vastaava luku on sata prosenttia. Olemme onnistuneet tuotekehityksessä erinomaisesti.
Kala-Lapin tuotteet ovatkin nousseet paitsi kuluttajien myös palkintoraatien suosikeiksi. Viime vuonna yritys voitti Artesaaniruokien SM-kultaa ja sai kunniamaininnan sekä toisen sijan Vuoden suomalainen elintarvike -kilpailussa. Maailman suurimmilla SEAFOOD-messuilla Brysselissä Kala-Lappi oli yksi finalisteista.

Yhteistyö toimii

Yrityksen tuotteet valmistetaan noin 800 neliön tiloissa Siilinjärven Toivalassa. Lappi myöntää, että kovat kasvutavoitteet asettavat laajentumispaineita myös tiloihin. Nykyisissä tiloissa yritys on toiminut vuoden 2017 lopulta saakka. Toimitusjohtaja antaa kiitosta kunnan kanssa tehdylle yhteistyölle.
– Yhteistyö on ollut mutkatonta, kaikki toimii. Tulimme Siilinjärvelle ja Toivalaan yritystä perustettaessa viisi vuotta sitten. Tyytyväisyydestämme kertoo jo sekin, että halusimme pysyä Siilinjärvellä myös muuton tullessa ajankohtaiseksi.

 

Menestystä on tullut myös kilpailuissa. Viime vuonna Kala-Lappi muun muassa selvisi finaaliin SEAFOOD-messuilla Brysselissä.  Messut ovat yhdet maailman suurimmista alan messuista, toimitusjohtaja Vesa Lappi kertoo.