Vatsaa ja selkä tiukkana! Timo Leikas ja Rosa Nevaharju lähtivät kanssamme treenaamaan luonnonhelmaan.

Kesällä ei tarvitse lähteä salille, kun luonto ja puistot tarjoavat treenipaikkoja, jossa raitista ilmaa ja kauniita maisemia riittää. Mikä parasta, ulkona treenaamiseen voi osallistua koko perhe. Siispä vauvat ja vaarit mukaan – ylös, ulos ja jumpalle.

Liikunta- ja hyvinvointialan erikoisyleismies Timo Leikas tunnetaan paitsi lentopallourastaan myös urheiluneuvojana ja fysioterapeuttina. Pyysimme häneltä ammattilaisen täsmäneuvot siihen, kuinka tehokas ulkojumppa onnistuu. Kesätreeneihin seuraksi liittyi Rosa Nevaharju sekä kahdeksan kuukauden ikäinen Elea Leikas.
Koko perheen yhteiset treenit vedettiin Vuorelasta löytyvällä ulkokuntosalilla, mutta tarvittaessa tehokas jumppa onnistuu vaikkapa puistonpenkkiä apuna käyttäen. Kun käyttää mielikuvitusta, eri lihasryhmät tulevat monipuolisesti harjoitetuksi. Ja kaiken lisäksi homma on niin mukavaa, ettei Eleakaan pitkään malttanut seurata jumppailua vaunuistaan, vaan halusi mukaan treenaamaan!

Kulmat kuntoon

Timo Leikas kertoo jumppailleensa kuluneena keväänä ennen kaikkea Puijon maastossa. Välillä tekeekin hyvää irrottautua tutuista kaavoista ja kokeilla erilaisia liikuntatapoja.
- Keho kaipaa erilaista rasitusta, joten välillä on hyvä astua omalle epämukavuusalueelle. Aluksi tuntuu pahemmalta kuin normaalisti, mutta kyllä se siitä helpottaa, Timo lupailee.
Hampaat irvessä ei kuitenkaan kannata punnertaa, sillä todennäköisemmin liikuntaa tulee harrastettua silloin, kun se on mukavaa ja tuottaa hyvää mieltä. Siksi hän kannustaakin hyödyntämään myös ulkoliikunnan mahdollisuudet.
- Tärkeintä on, että muistaa liikkua. Viikoittaiset liikuntasuositukset täyttyvät vaikkapa sillä, että käy kaksi kertaa viikossa tunnin reippaalla lenkillä ja tekee vartin puistojumpat päälle. Ja mikäli mahdollista, kannattaa ottaa kaveri mukaan. Hyvän kaverin kanssa liikunta on aina paljon mukavampaa ja juorut, tai siis kuulumiset, tulee vaihdettua samalla. Luonnonhelmaan pitää ottaa mukaan myös ehdottomasti repullinen retkimieltä!

Yks, kaks, hyppy! Toistoja sopivasti eli sen verran, että tuntuu.

Dipit onnistuvat puistonpenkilläkin. Kuulostele kehoa, mikä tuntuu hyvältä. Jos tunnet kipua, menet liian syvälle.

Hyödynnä ulkoliikunta-paikat!

Lähiliikuntapaikoille ovat kaikenikäiset tervetulleita liikkumaan ja pelailemaan. Liikuntavälineillä voi harjoittaa lihaskuntoa ja pienpelialueilla pelata esimerkiksi sählyä, jalkapalloa ja korista. Turvalliset ja viihtyisät liikuntapaikat palvelevat ympäri vuoden ja ovat kaikkien käytössä. Lisäksi erilaisia kuntoiluvälineitä löytyy monien maastoreittien ja lenkkipolkujen varrelta.
Kuvat otettiin Vuorelassa, Kunnonpaikan takana löytyvällä ulkokuntosalilla.
Käy myös esimerkiksi näissä:

Kuopio
- Hapelähteenpuisto
leikkikenttä, pienpelialue, koripallo, luistelualue
- Länsi-Puijon koulu
pienpelialue
- Peikkometsä
leikkikenttä, pienpelialue, luistelualue, frisbeegolf
- Lippumäen alue
leikkikenttä, pienpelialueet ja -kentät, luistelualueet
- Riistaveden koulu
koripallo, tennis, luistelualue
- Painija Eino Leinon puisto
leikkikenttä, pienpelialue, juoksurata, koripallo, tennis, pituushyppypaikka, luistelualue, luistinrata
- Vehmersalmen koulu
pienpelialue
- Tahkovuori
leikkikenttä, pienpelialueet, luistelualue, frisbeegolf

Siilinjärvi
- Vuorelan koulu / ympäristö
- Siilinlahden koulu / Salmin puisto
- Toivalan koulu
- Kasurilan koulu
- Haaparinteen kenttä / luistelualue
- Pöljän koulu
- Ahmon koulu
- Hamulan koulu

Hae sivustolta

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Share This

Jaa tämä juttu!

Voit jakaa jutun Facebookiin tai Twitteriin.