Valikko Sulje

Osuuskauppa on maakunnan veturi

PeeÄssän heimoon kuuluvat kaikki S-Etukorttia käyttävät, myös asiakkuuspäällikkö Reetta Innilä ja toimitusjohtaja Mikko Junttila, sekä koko ekosysteemi jossa osuuskauppa toteuttaa missiotaan tehdä yhdessä Itä-Suomesta parempi paikka elää.

PeeÄssä on tiiviisti läsnä ihmisten arjessa. Samalla se katsoo laajempaa kuvaa – koko Itä Suomen elinvoiman säilyttämistä ja kasvattamista.

Osuuskauppa PeeÄssä on yksi Pohjois-Savon maakunnan suurimpia toimijoita niin taloudellisten mittareiden kuin palveluverkon laajuuden puolesta. Erityisesti päivittäistavarakaupan kautta se on osa hyvin monen ihmisen arkea, toteavat asiakkuuspäällikkö Reetta Innilä ja toimitusjohtaja Mikko Junttila.

– Asiakasomistajan tärkein hyöty on edullinen ostoskori. Siitä huolehtiminen on PeeÄssän sääntömääräinen ykköstehtävä.

Kevättalvella julkaistusta tulosraportista selviää, että PeeÄssä maksoi vuonna 2023 rahallista hyötyä keskimäärin 360 euroa asiakasomistajaa kohden eli yhteensä lähes 50 miljoonaa. Sen lisäksi asiakasomistajat hyötyvät kaikesta siitä, mitä S-Etukorttia käyttämällä saa: esimerkiksi ilmaiset S-Pankin peruspankkipalvelut, erilaiset kampanjat ja alennukset, asiakasomistajapäivät.
Yhteenlaskettuna tämän kokonaisomistajahyödyn arvo oli viime vuonna yhteensä noin 100 miljoonaa euroa. Summat ovat suuria, sillä Pohjois-Savossa S-Etukorttia aktiivisesti käyttäviä asiakasomistajia on yli 127 000.

– Maakunnan talouksista yli neljä viidestä on bonustalouksia. Se tarkoittaa, että arjen tarpeisiin vastatessamme meidän pitää lunastaa lupauksemme joka kerta tänään ja huomenna, Innilä ja Junttila tiivistävät palveluperiaatteen.

Palvelulupaus pitää lunastaa joka päivä, sanovat Reetta Innilä ja Mikko Junttila.

Investointien suunnannäyttäjä

S-Ryhmän bonusjärjestelmä otettiin käyttöön vuonna 1986. Sen jälkeen PeeÄssä on maksanut maakuntaan bonuksina ja muina asiakasomistajien palkitsemisina lähes miljardi euroa. Suuruusluokka kertoo Junttilan mukaan siitä, että osuuskauppa on mukana monessa sellaisessa toiminnassa, jossa huolehditaan, että Pohjois-Savossa on elinvoimaa pidemmälläkin aikavälillä.

Toimitusjohtajan mielestä osuuskaupan päämäärä tukee maakunnan muiden keskeisten yritysten ja yhteisöjen päämääriä.

– Esimerkiksi Kuopio haluaa olla hyvän elämän pääkaupunki. Me haluamme olla parhaan elämän edelläkävijöitä Savossa. Silloinhan meillä on yhteinen suunta. Olemme yhteistyössä mukana tukemassa pitkäjänteisesti koko tämän alueen kehitystä.

PeeÄssällä on vastuunsa siitä, että myös muut toimijat investoivat alueelle. Se vaatii sitä, että joku uskaltaa avata pelin ja tehdä sellaisia päätöksiä, joilla raha pysyy maakunnassa. Innilä nostaa esimerkiksi Tahkon.

– Hotelliremontin vanavedessä on pantu käyntiin lukuisia muitakin hankkeita koko alueella. Täytyy synnyttää syitä investoida, jos Itä-Suomen halutaan olevan virkeä myös matkailun osalta.

Hyötyä on mahdollistaa ihmisten kohtaaminen

Valtakunnallisissa mainetutkimuksissa S-Ryhmä on kärkisijoilla. Puolestaan S-Ryhmän sisäisissä vertailuissa PeeÄssä on pärjännyt jo pitkään hyvin, Reetta Innilä kertoo.

– Meihin suhtaudutaan varsin luottavaisesti. Olemme pyrkineet siihen, että markkinointimme luoma mielikuva kohtaa todellisuuden kaupoissa, liikenneasemilla ja muissa toimipisteissämme.

Osuusliike on alun perin syntynyt paikallisten yhteisöjen pohjalta. Siitä on kyse nykypäivänkin PeeÄssän heimossa, joksi Junttila ekosysteemiä kutsuu.

– Osuusliikkeen periaatteisiin kuuluu, että palvelut pyritään säilyttämään myös pienillä paikkakunnilla. Vaikkapa juuri ruokakaupalla on myös sosiaalinen merkityksensä, jonka tärkeyttä ei täällä hypermarketin ihmisvilinässä välttämättä heti käsitä.

Uudenlaisia ratkaisuja on kehitetty esimerkiksi itsepalvelumyymälän tai palveluauton, S-Biilin muodossa. Junttila sanoo, että osuuskauppa pitää kiinni mittavasta investointi- ja uudistusohjelmastaan myös hankalampina aikoina.

– Meidän tekemisemme tulee olla niin kustannustehokasta, että voimme myös kokeilla uusia lähestymistapoja. Uudet avaukset kuuluvat strategiaamme. Haluamme, että asiakasomistajien toiveilla olisi vieläkin suurempi vaikutus siihen, mitä palveluita ja tuotteita on tarjolla.

Mikko Junttila ja Reetta Innilä näkevät PeeÄssän yhtenä maakunnan vetureista, joka tuo varmuutta suhdanteiden heitellessä.

– Tämä on se hetki, jolloin meidän pitää omalla toiminnallamme varmistaa edulliset hinnat sekä kykymme investoida ja palkita asiakasomistajiamme keskittämisestä myös jatkossa. PeeÄssän täytyy pitää asiakasomistajistaan huolta myös vaikeina aikoina.

Osuuskaupan tehtävänä on myös luoda arjen kohtaamispaikkoja. Ruokakaupalla ja muilla arjen palveluilla on tärkeä sosiaalinen merkitys.

PeeÄssän Asiakasomistajapalvelu

Prisma, Savilahdentie 10, 70700 Kuopio
S-ryhmän asiakasomistajapalvelu
Puh. 010 76 5858
peeassa.fi