Tullaan tutuiksi

Henkilöt

Auli Ekdahl.

Carlson ja Minna ovat Kuopion ydinkeskustan perinteisiä kauppakeskuksia. Haasteellisen kevään ja kesän läpi kohti syksyä kauppapaikkoja ovat osaltaan luotsanneet uudet kasvot, mutta alan kokeneet ammattilaiset. Mari Haaksluodolla ja Auli Ekdahlilla on työhönsä vahva tausta, josta löytyy myös yhteisiä piirteitä.

Mari Haaksluoto on toiminut Carlsonin markkinointipäällikkönä lokakuusta 2019 saakka. Ensimmäinen vuosi perinteikkään tavaratalon palveluksessa on ollut jo olosuhteiden puolesta ikimuistoinen.
– Tämä on ollut opettavainen vuosi. Talo on luonnollisesti ollut paikkakuntalaiselle tuttu jo ennestään, mutta nyt se on tullut tutuksi aivan uudella tavalla. Olosuhteet ovat toki olleet haastavat. Keväällä jouduimme tekemään nopealla aikataululla isoja päätöksiä. Korona on vaikuttanut eri toimintoihin eri tavoin. Esimerkiksi tavaratalolle ja rautakauppaan vaikutukset ovat olleet hyvin erilaiset, hän kertoo.
Samanaikaisesti Carlsonilla on tehty aktiivista strategiatyötä yrityskuvatutkimuksen pohjalta.
– Carlson on hieno, perinteikäs yritys, jolla on takanaan pitkä historia. Se luo hienoja mahdollisuuksia yrityksen kehittämiseen. Strategiatyö on nyt valmis ja työstämme sen pohjalta markkinointiviestintäämme. Uudistuksia on tulossa, mutta perinteitä kunnioittaen, Haaksluoto luonnehtii.

Vapaa-ajalla eläimellistä menoa

Ennen Carlsonille siirtymistä Haaksluoto työskenteli Best Friend Groupilla. Uusi työ Carlsonilla on tarjonnut uusi haasteita ja sitä kautta mahdollisuuden uudenlaiseen ammatilliseen kehittymiseen.
Työn vastapainona siilinjärveläistyneellä kuopiolaisella on perhe ja harrastukset. Crossfit sekä ratsastusta harrastavat teini-ikäiset lapset, hevonen ja kaksi koiraa pitävät arjen vilkkaana.
– Perhe, harrastukset ja eläimet pitävät huolta siitä, että työlle tulee myös tärkeää vastapainoa. Illat ja viikonloput tuntuvat välillä melko vauhdikkailta, tekemistä ja menoja riittää yllin kyllin. Välillä sitten otetaankin oma aikansa rauhoittumiselle.

Siilistä maailman kautta Minnaan

Auli Ekdahl on kauppakeskus Minnan kauppakeskuspäällikkö. Myös Ekdahlilla on kaupalliselta alalta monipuolinen kokemus. Rooleja on riittänyt niin myyjänä kuin ostajanakin, eikä yrittäjyyskään ole vieras elämänalue.
– Olen syntyjäni siilinjärveläinen ja 25 vuoden jälkeen paluumuuttaja Kuopion alueelle. Opiskelin Vaasan yliopistossa kauppatieteitä ja sinä aikana ehdin olla muun muassa vaihto-opiskelijana Hollannissa ja kesätöissä Lontoon Albert Hall Museumissa. Valmistuttuani oli edessä muutto pääkaupunkiseudulle ja kymmenen vuoden työrupeama S-ryhmän ketjuohjauksessa. Tavaratalojen muoti, kauneus ja sportti olivat pääasiassa minun aluettani. Työskentelin myös valikoimapäällikkönä, joten brändeihin ja niiden vaatimuksiin piti perehtyä tarkoin. Välillä tuli tunne, että työnkuva oli suorastaan kaupallista diplomatiaa, Ekdahl muistelee.

Yrittäjyydestä pohjaa kehitystyöhön

Paluu synnyinmaisemiin tuli ajankohtaiseksi, kun esikoinen oli lähestymässä kouluvuosia. Asuminen Mäntsälässä ja vanhempien työt Helsingissä yhdistettynä lapsen koulunkäyntiin motivoivat muuttoon.
– Työ löytyi Best Friend Groupilta. Mari Haaksluoto oli kanssani samassa tiimissä.
Kolmen vuoden jälkeen syttyi kipinä yrittäjyyteen ja niinpä Ekdahl siirtyi neljäksi vuodeksi vetovastuuseen koirienkoulutuspalveluja verkossa tarjoavaan yritykseen. Tämän vuoden alussa veri veti kuitenkin takaisin kauppojen maailmaan, kauppakeskus Minnan kauppakeskuspäälliköksi.
– Vaikka yrittäjyys jatkuu edelleen, ei tätä tilaisuutta voinut ohittaa. Perinteinen kauppapaikka kehittyvässä aluekeskuksessa on täynnä mahdollisuuksia. Myös haasteita riittää, erityisesti tänä vuonna. Olenkin todennut, että jos tämä koronavuosi selvitään kunnialla, on takana sellainen tulikaste, ettei paremmasta väliä.

Mari Haaksluoto.

Hae sivustolta

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Share This

Jaa tämä juttu!

Voit jakaa jutun Facebookiin tai Twitteriin.