Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

Asiakaspalvelu pelaa lajitteluasemalla

Erikoisliikkeet, Kierrätys ja kestävä kehitys

Päivi Kyyrä ja Jari Rissanen toivottavat tervetulleiksi Kuopion lajitteluasemalle.

Jätekukon lajitteluasemilla asioi viime vuonna 137 200 asiakasta. Eniten asiakkaita kävi Kuopion lajitteluasemalla. Ensimmäisen kerran päästiin yli 50 000 kävijän, joista 7000 oli itsepalvelukävijöitä.

Useimmista kotitalouksista jätteet kulkeutuvat lajiteltuina jätekeskuksiin joko normaalin jätehuollon kautta tai lajitteluasemilla asioimalla. Yhä harvempi pitää jätteiden lajittelua hankalana ja useimmille kotitalouksille se on arkirutiinia. Myös remonteissa, muutoissa tai muuten vain turhasta luopuessa osataan asioida lajitteluasemalla. Homma hoituu joustavasti, vaikka ei itse ihan varma olisikaan siitä, mihin mikäkin purnukka tai säkki kuuluu.

Monipuolista kierrätystä

Jokaiselle kotitalouden jätteelle löytyy lajitteluasemalta takuuvarmasti oma paikka. Mikä parasta, lähes kaikki menee hyötykäyttöön.
– Monelle on yllätys, että peräti 98 prosenttia lähtee joko energiaksi tai uusien tuotteiden materiaaliksi. Myös tavaroiden uudelleenkäyttöä on tehty helpommaksi. Kun asioi lajitteluasemalla, voi jättää itselle tarpeettoman, käyttökelpoisen kodintavaran Kiertokukko-pisteeseen. Se on avoinna palveluaikoina henkilökunnan paikallaollessa.
Jos Kiertokukossa huomaa jotain tarpeellista, voi sen ottaa mukaan ja antaa sille lisää käyttöikää.
– Esimerkiksi hiihtovarusteet eivät pitkään Kiertokukon hyllyssä vanhene, lajitteluaseman hoitaja Päivi Kyyrä Kuopion lajitteluasemalta kertoo ja muistuttaa asioinnin olevan mahdollista myös itsepalveluna aamuvarhain, iltaisin ja lauantaisin.
– Itsepalveluna asioidessa kuorma pitää ilmoittaa etukäteen verkkokaupassa. Tällä lunastetaan sisäänpääsy alueelle ja puomi aukeaa. Vaaralliset jätteet suosittelemme tuotavaksi normaalina aukioloaikana. Lajitteluaseman läheisyydessä on avoinna myös ympärivuorokautinen puutarhajätteen vastaanotto, Kyyrä opastaa.

Asiantuntija auttaa

Jätekukon lajitteluasemat tunnetaan ystävällisestä ja asiantuntevasta asiakaspalvelustaan, henkilökunta on paikalla auttaakseen. Kuorman purkamisessa opastetaan ja kaikille jätteille etsitään oikea purkupaikka. Lajitteluaseman hoitaja Jari Rissasella on työstään kolmenkymmenen vuoden kokemus. Hän tietää, että jokaisella kuormalla on tarinansa.
– Meille asiakaspalvelussa on yhtä tärkeää kuunnella kuin tulla kuulluiksi. Esimerkiksi erilaiset vaaralliset nesteet, kemikaalit, sähkölaitteet, akut, patterit, ja nykyään myös tietosuojan vuoksi erikseen kerättävät läppärit ja kännykät, herättävät usein kysymyksiä. Me olemme sitä varten, että neuvomme, mutta mielellämme vaihdamme ajatuksia muutenkin kuin vain opastusmielessä. Erityisesti nuoret ovat hyvin valveutuneita ja ajan tasalla kiertotalouden asioista.
Rissanen muistuttaa, että asiointia voi jouduttaa tutustumalla jo etukäteen Jätekukon verkkosivuilta löytyviin selkeisiin ohjeisiin.
– Kun laittaa jo kotona jätteet kuormassa järjestykseen, käy lastin purkaminenkin joutuisasti. Mikä tärkeintä, lajitteluasemalla se tapahtuu yhtä lailla omaksi kuin yhteiseksi hyödyksi, Rissanen ja Kyyrä kannustavat ja toivottavat tervetulleiksi asioimaan lajitteluasemalle.

Akuille, pattereille ja muille virtalähteille on lajitteluasemalla oma paikkansa, Päivi Kyyrä opastaa.

p
Jätekukko

Asiakaspalvelu
puh. 017 368 0152 (arkisin klo 8 – 16)
asiakaspalvelu@jatekukko.fi

Kuopion lajitteluasema

Kaatopaikantie 316
ma – pe 10 – 18 (henkilökunta paikalla)
Itsepalveluasiointi
ma – pe klo 7 – 10, 18 – 21 ja la 7 – 21
Lisätietoa www.jatekukko.fi

Share This

Jaa tämä juttu!

Voit jakaa jutun Facebookiin tai Twitteriin.