Valikko Sulje

Kruununpolttimosta kansainvälisille markkinoille

Arkistokuva vuosien takaa. Harri Nylund tutkimassa aikoinaan käytössä olleita, nyt jo käytöstä poistettuja tislaustynnyreitä.

Suomen toiseksi vanhimman saman suvun omistuksessa olevan perheyrityksen nykyinen toiminta pohjautuu vahvaan kotimaisen työn ja suomalaisten raaka-aineiden perinteeseen, mutta myös ketterään kehitystyöhön kansainvälisten markkinoiden vaatimusten mukaisesti.

Kuopioon rakennettiin kruununpolttimo vuonna 1783. Samalle alueelle perustettiin vuonna 1856 O.W. Roeringin viinanpolttimo. Kaksi vuotta myöhemmin sen osti konjakkien ja rommien maahantuoja Gustav Ranin. Vuonna 1872 apteekkarit Lignell ja Piispanen aloittivat Marjaliköörien valmistuksen. Kieltolaki vuosina 1919–1932 lopetti alkoholin valmistuksen. 1932 kieltolain päätyttyä Gustav Ranin osti Lignell & Piispasen alkoholinvalmistustoiminnan.

Suomalainen laatu kiinnostaa maailmalla

Lignell & Piispasen Mesimarjalikööri palkittiin kultamitalilla Pariisin maailmannäyttelyssä 1900. Noista ajoista Lignell & Piispasen asema kansainvälisillä markkinoilla on muuttunut paljon. Toimitusjohtaja Kirsi Räikkönen kertoo kansainvälisyyden olevan nykyisen toiminnan keskiössä.

– Kansainvälinen näkökulma on tärkeä, oltiin sitten kehittämässä uutta tuotetta tai päivittämässä jo olemassa olevaa. Tuotteiden on oltava kilpailukykyisiä kaikkialla maailmassa. Metsästä lasiin -ideologiamme kiinnostaa myös maailmalla. Suomalaiset raaka-aineet ja käsityötaito on kova yhdistelmä. Klassiset menestystuotteemme ovat yhä ajankohtaisia. Laatu edelläon menty yli 170 vuotta, Räikkönen kertoo.

Haasteet on tehty voitettaviksi

Kehitysjohtaja Harri Nylund on ollut läheisissä tekemisissä Lignell & Piispasen kanssa koko ikänsä. Vuosikymmenten varrella yritys on kohdannut monta haastetta.

– Kieltolain jälkeenkin lakipykälien liikkeet ovat luoneet toiminnallemme sellaisia raameja, joita itse emme olisi asettaneet. Toimialamme on vahvasti kansainvälinen ja kilpailijamme maailmalla ovat suurella rahalla luotuja brändejä. Suomalainen markkinointi- ja alkoholilainsäädäntö asettaa meidät osin eriarvoiseen asemaan kilpailijoihimme nähden. Näkyvyyden rakentaminen esimerkiksi digitaalisissa kanavissa on haastavaa.

Tulevaisuus rakentuu kestävälle laadulle

Tulevaisuuden suuntaviitoissa näkyy jatkuva muutos. Enää Lignell & Piispanen ei ole pelkästään alkoholitalo, vaan myös osa yhä monipuolistuvaa elämysteollisuutta.

– Ihmiset hakevat nyt erilaisia kokemuksia, maku- ja tunne-elämyksiä. Alkoholittomilla tuotteilla on koko ajan kasvava osuus tuotevalikoimassamme ja palveluissamme, esimerkiksi cocktailkoulussa tehdään myös alkoholittomia Mocktaileja. Laadukkaita vaihtoehtoja on oltava myös tulevaisuudessa, kun kansainvälisyyden ja kuluttajien laatutietoisuuden merkitys korostuu entisestään, Räikkönen ja Nylund arvioivat tulevaa.