Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

Salattu makujen aarreaitta avautui maailmalle

Elintarvikkeet, Majoitus ja matkailu

Pohjois-Savo ja Kuopion alue nauttivat European Region of Gastronomy -statuksesta vuosina 2020 – 2021. Juhlavuosien aikana nostettiin tietoisuutta alueen ruokakulttuurista ja raaka-aineista niin paikallisesti kuin kansainvälisesti sekä kylvettiin siemenet tulevaisuuden ruokamatkailulle.

European Region of Gastronomy -tunnustus myönnetään yhdelle tai useammalle eurooppalaiselle alueelle kerrallaan. Sitä voidaan verrata Euroopan kulttuuripääkaupunki -tunnustukseen. Yksi valintaperusteista oli se, että Pohjois-Savon alue nähtiin tarkoin varjeltuna salaisuutena, joka haluttiin paljastaa muillekin.

Juhlavuosien aikana on tehty määrätietoista työtä tietoisuuden lisäämiseksi laadukkaiden raaka-aineiden ja pohjoismaisen ruokavalion terveellisyydestä ja maukkaudesta niin paikallisesti, valtakunnallisesti kuin kansainvälisestikin.

– Olemme viestineet Pohjois-Savosta vetovoimaisena ruokamatkailukohteena ja olleet konkreettisesti kehittämässä yritysten kanssa erilaisia tuotteita ja ruokamatkailupalveluita alueellemme, projektipäällikkö Henna Lehikoinen kertoo.

Keskeistä on myös ollut paikallisen tuotannon ja tuottajien sekä lähiraaka-aineiden arvostuksen lisääminen.

– Alueellamme tuotetaan monipuolisesti ja laadukkaasti raaka-aineita ja olemme halunneet nostaa eri tavoin esille paikallisia tuottajia, projektipäällikkö Hannaleena Uhlbäck-Ropponen lisää.

Paikallisten yritysten kehittämät, kansainvälistä kilpailumenestystäkin niittäneet ruoka- ja keittiölahjat on yksi esimerkki European Region of Gastronomy -vuosien konkreettisista tuloksista, Henna Lehikoinen (vas.) ja Hannaleena Uhlbäck-Ropponen kertovat.

 

Juhlavuosi päättyy, mutta tulokset pysyvät

Pandemian takia kaksivuotiseksi venähtäneen juhlavuoden aikana toimijat ovat verkostoituneet keskenään.

– Mukana on ollut tavalla tai toisella parisataa alueen ruoka- ja matkailutoimijaa. Voikin sanoa, että tämä on ollut koko maakunnan yhteinen asia, Lehikoinen ja Uhlbäck-Ropponen laskeskelevat.

Hankkeita toteuttamassa ovat olleet Savonia-ammattikorkeakoulu, Pro Agria/Maa- ja kotitalousnaiset Itä-Suomi, Kehitysyhtiö SavoGrow, Savon ammattiopisto, Ylä-Savon ammattiopisto sekä Palvelualan opisto Kuopio.

Juhlavuosi ja sen eri hankkeet päättyivät vuoden 2021 loppuun, mutta työ ja sen hedelmät näkyvät jatkossakin.

– Tunnustus on alkuun paneva voima, jolla lisätään alueen tunnettavuutta, luodaan verkostoja ja toimivia yhteistyömalleja sekä konkreettisia tuotteita ja palveluita, joiden kehittäminen jatkuu myös juhlavuoden jälkeen. Nyt tehty työ tähtää siihen, että Pohjois-Savo on jatkossa houkutteleva ja maailmalla tunnettu ruokamatkailukohde.

 

Kansainvälisesti palkitut tuotteet

Yksi konkreettisimmista esimerkeistä on Local Food Gift-ohjelma, johon osallistui noin 30 paikallista yritystä. Yritykset kehittivät markkinoille ruoka- ja keittiötavaralahjoja. Valmiit tuotteet osallistuivat myös European Food Gift Challenge -kilpailuun, jossa kahden vuoden aikana palkittiin yhteensä viisi paikallista tuotetta.

– Palkituiksi tulivat Haapaniemen valkosipulihauki-säilyke, Virtalan tilan Kuopio-hunaja, Iltalypsyn Willimaku- ja Talwimaku-pakkaukset sekä Kauraparran gluteeniton jauhoseospussi.

Näitä ja monia muita gastronomisia tuotteita voi hankkia useista paikoista kuten Koivumäen kartanosta, Kauppahallin Tullintuvasta sekä Puijon Majan myymälästä.

Kansainvälistä menestystä ja huomiota niitti myöskin Savonian Secret -lyhytelokuva, joka voitti Food Film Menu -ruokaelokuvakilpailussa Historialliset ruokareitit ja ruokaperinteet -kategorian. Sittemmin elokuvaa on esitetty monilla kansainvälisillä elokuvafestivaaleilla.

Lähiruoan ja tuottajien työ näkyväksi

Juhlavuosien tapahtumat ovat olleet myös omiaan lisäämään kotiseutuylpeyttä omaa maakuntaa ja sen antimia kohtaan. Tiedotusta lähiruoan hyödyistä ja mahdollisuuksista on suunnattu alan ammattilaisille, oppilaitoksille sekä alueen päättäjille. Yhteistyössä Servican, Iisalmen ruokahuollon ja ruoka-alan oppilaitosten kanssa toteutettiin myös lähiruokapäiviä, jotka saivat hyvän vastaanoton.

– Lapsia ja nuoria lähestyttiin myös somessa kun tubettaja Roni Back kävi kertomassa koululounaan syömisen tärkeydestä ja tutustumassa kouluruoan valmistukseen lähiruoasta Kuopiossa.

Youtubesta löytyy myös seitsenosainen Makumittelö-sarja, jossa suositut somepersoonat Lotta Saahko, Joonas Pesonen ja Janne Kaperi keräsivät raaka-aineita maakunnan tuottajilta ja kohtasivat yhdessä keittiömestareista koostuvien joukkueidensa kanssa toisensa Makumittelössä. Kisassa joukkueet valmistivat kolme ruokalajia tiloilta keräämistään raaka-aineista.

Korona-ajan poikkeukselliset olosuhteet heittivät omat haasteensa tapahtumien järjestämiseen, mutta juhlavuosi jalkautui myös turuille ja toreille esimerkiksi tuottajien pop up- tapahtumien muodossa. Juhlavuosi näkyi myös monissa perinteisissä ruokatapahtumissa, kuten Suonenjoen mansikkakarnevaaleilla, Rautalammin Pestuumarkkinoilla sekä Sampea ja Shampanjaa -tapahtumassa Varkaudessa.

Makumittelössä somepersoonat kokkasivat leikkimielisessä kisassa paikallisista raaka-aineista. Mittelön voitti Lotta Saahko.

Verkostosta voimaa

Ruokakierrokset ovat saaneet innostuneen vastaanoton.

Kuopion Oppaiden Maistellen Kuopiota -kierrokset ovat yksi esimerkki hankkeen aikana kehitetyistä ruokamatkailun palveluista. Sekä kävelykierrokset että laajemmat kiertoajelut ovat löytäneet yleisönsä hyvin ja saaneet runsaasti positiivista palautetta.

– Yllätyimme siitä, kuinka vähän Suomessa on tarjolla vastaavanlaisia ruokakierroksia, varsinkin täällä sisämaassa. Iloinen yllätys oli, että ihmiset kokivat ruoan tuovan opastukseen todellista lisäarvoa. Se kertoo siitä, kuinka paljon lähiruokaa arvostamme. Ruoka ja tarinat sopivat hyvin yhteen. Tarina saa ruoan maistumaan vieläkin paremmalta, yhdistyksen puheenjohtaja Kaija Lipponen kuvailee.

Hän kokee, että juhlavuoden hankkeet toivat toiminnalle merkittävää lisänäkyvyyttä.

– Olemme pieni toimija ja meillä on sen mukaiset resurssit. Tulimme näkyviksi osana isoa verkostoa. Verkostoituminen eri toimijoiden kanssa sekä hankkeen puitteissa järjestetyt koulutukset osoittautuivatkin todella hyviksi kokemuksiksi.

Kuopion Oppailla on ollut jo useamman vuoden ajan tavoitteena kehittää ja tuotteistaa opastustoimintaa, joten Gastro Business -hanke tuli yhdistykselle sopivaan hetkeen. Kehitystyötä on tältä pohjalta hyvä jatkaa myös tulevaisuudessa.

– Ulkomaiset matkanjärjestäjät ovat lähtökuopissa ja kiinnostus ruokakulttuuria kohtaan on suurta. Olemme kehittämässä esimerkiksi uutta lyhyempää opastusta, jossa vieraillaan muun muassa torilla ja kauppahallissa. Opastukselle on helppo osallistua, vaikka viettäisi Kuopiossa vain lyhyen ajan ja se sopii isojen ryhmien lisäksi myös perheille tai vaikka pariskunnille, Lipponen kertoo.

Nenosen mansikkatila.

Myös Nenosen mansikkatila Suonenjoelta on tyytyväinen juhlavuosien tuloksiin. Alexandra Bogolyubova kertoo, että hanke on tuonut tilalle ja sen tuotteille näkyvyyttä muun muassa eri tapahtumien kautta.

– Tilallamme järjestettiin esimerkiksi Suonenjoen mansikka-tasting.  Olemme myös osallistuneet erilaisiin koulutuksiin, mistä on hyötyä tuotteiden ja toiminnan kehittämiselle jatkossa.

Bologlyubovan mukaan hankkeen eri toimijoiden välillä on vallinnut koko ajan positiivinen, lämmin ja innostava ilmapiiri.

– Ylpeys omista tuotteista kohosi tänä aikana ja se antaa hyvät eväät jatkoon. Kaikista parasta on ollut olla mukana tuomassa pohjoissavolaista lähiruokaa esille ja ihmisille tietoutta siitä, mitä kaikkia herkullisia raaka-aineita alueeltamme saakaan.

p
Savonia-ammattikorkeakoulu

Hannaleena Uhlbäck-Ropponen 044 785 5580
hanna-leena.uhlback-ropponen@savonia.fi
Henna Lehikoinen 044 785 6021
henna.lehikoinen@savonia.fi

www.savonia.fi

Share This

Jaa tämä juttu!

Voit jakaa jutun Facebookiin tai Twitteriin.