Asemahallin leppoisaa tunnelmaa 1930-luvulla.

Kuopion rautatieasema on seissyt nykyisellä paikallaan jo 86 vuotta. Asema ympäristöineen on suojelukohde ja monilta osiltaan se on säilynyt lähes alkuperäisessä asussaan, niin hyvässä kuin pahassakin.

Kuopion asema oli alkuaikoinaan Savon radan pohjoinen pääteasema. Ensimmäinen juna saapui kaupunkiin 2. heinäkuuta 1888, ja viralliset avajaiset pidettiin 1. lokakuuta 1889. Ensimmäinen asema oli nykyistä idempänä, lähellä ratapihaa Itkonniemellä, mistä olikin vaikkapa torille kelpo kävelymatka kantamusten kanssa.

Muodikasta funkkista

Nykyinen asemarakennus valmistui vuonna 1934 ja sen ovat suunnitelleet Jarl Ungern ja Thure Hellström. Vuosien varrella suurimmat muutokset ovat tapahtuneet sisätiloissa, joissa funkkis on kadonnut myöhempien kerrostumien alle. Ulkoisesti aseman tunnistaa edelleen samaksi kuin vanhoissa kuvissakin, ja niinpä nostalgiaan taipuvainen voikin tehdä halutessaan asemalla pienen aikamatkan vaikkapa Suomi-filmin kulta-ajoille.
Kun Lentävä Kalakukko puksuttaa Kuopioon samannimisessä elokuvassa vuodelta 1953, on asema ja sen ympäristö hämmentävällä tavalla lähes identtinen nykypäivän kanssa. Kuopion asemalle on tullut myös Vatanen elokuvassa Jäniksen Vuosi ja siltä lähteneet Menolippu Mombasaan-filmin sankarit.

Tuoko uusi aika uutta ilmettä?

Henkilöaseman alikulkukäytävää jatkettiin 1980-luvulla radan pohjoispuolelle, jolloin saatiin suora yhteys rautatieasemalta linja-autoasemalle. Museovirasto on luokitellut nykyisen henkilöaseman ja vanhan aseman alueet valtakunnallisesti merkittäväksi suojelukohteeksi.
Aseman nykyinen kunto ja yleisilme puhuttaa kaupunkilaisia enemmän kuin sille saapuvia matkailijoita. Nähtäväksi jää saako vanha asemakin uutta väriä pintaansa uuden matkakeskuksen ja uuden oikotunnelin myötä, vai jatkuuko maalin hilseily ja kaakelien peittyminen tussinjälkien alle. Rautatieasema kuitenkin on ja pysyy yhtenä tärkeimmistä porteista Kuopioon.

 

Vanha asema Itkonniemellä 1900-luvun alussa.