Vesapekka Kärnä kertoo, että vastapainoa työlle antavat koti ja perhe. Työstä auttaa irrottautumaan myös kuntoilu, jota hän pyrkii harrastamaan monipuolisesti. Ja ehtiipä hän rakennuspuuhiinkin: kädentaidot näkyvät niin kotitalossa kuin sen pihalle vastikään valmistuneessa kesäkeittiössä.

Vesapekka Kärnä on viihtynyt pankkimaailmassa parikymmentä vuotta. Alavalinta ei ollut nuorelle miehelle itsestäänselvyys: Ranualla lukiota käydessään hän mietti vakavissaan historian opettajan uraa.

Pyrinkin kerran, mutta en päässyt. Mietin myös muuta opettajan hommaa, samoin hallintotiedettä.
Tie vei Rovaniemelle silloisen tyttöystävän, nykyisen vaimon, opintojen vuoksi. Siellä Kärnä hakeutui Lapin yliopiston yhteiskuntatieteelliseen tiedekuntaan – omien sanojensa mukaan tietämättä kovin tarkkaan, mitä siellä opiskellaan.
– Sattui tuuri, ettei tarvinnut hakea suoraan pääaineeseen. Lähdin tutustumaan viiteen pääaineeseen, ja kansantaloustiede kolahti.
Opiskeluaikoinaan Kärnä työskenteli kesät eri pankeissa. Elettiin syvää lamaa, ja kesäpestin saaminen vaati aikamoista sitkeyttä.
– Kun laajasti haki ja koko kevään kävi pankkeja ja muita yrityksiä läpi, soitti ja rummutti, niin joka kesä yksi paikka tärppäsi.
Pankkiuran siemen oli kylvetty.

Asiakkaan asemaan

Valmistuttuaan yhteiskuntatieteiden maisteriksi vuonna 1998 Kärnä pääsi töihin Danske Bankiin Kuopioon. Tuolloin nousukausi orasti jo, mutta laman haamut vielä kummittelivat.
– Pankeissa opeteltiin silloin myyntiä; sääntely oli poistunut kymmenkunta vuotta aikaisemmin ja kilpailu oli vapaampaa. Isossa asetelmassa asiakas ei tullut pankkiin enää hattu kourassa, vaan tilanne saattoi olla jopa vähän toisin päin.
Lama oli ollut pankeille kova koulu, joka opetti paljon. Esimerkiksi takaisinmaksukykyä mietitään nykyisin todella tarkkaan, kun asiakas saapuu kysymään asuntolainaa. Korkojen nousun jälkeenkin on oltava varaa elää.
Kärnän mielestä pankissa pitää osata asettua asiakkaan asemaan sekä tulkita tämän haaveita ja tavoitteita.
– Yritämme istua asiakkaan kanssa samalla puolen pöytää. Vaikka asiakkaasta voi tuntua, että hän ei tarvitse muuta kuin haaveasuntonsa, hän haluaa pian muutakin kuin asua.
Asiakkaan ymmärtämisen taito vain korostuu tulevaisuudessa. Iso osa 2000-luvulla syntyneistä elää 100-vuotiaaksi, ja taloudenpito vaatii entistäkin pitkäjänteisempää suunnittelua.
Kärnä myöntää, että täydellisesti asiakkaiden elämäntyyliä ja tottumuksia ei opi tunnistamaan koskaan.
– Minusta on iso juttu, että pystymme herättämään asiakkaan säästämään ja varautumaan tulevaisuuteen jollakin tavalla, että hänellä olisi muitakin vaihtoehtoja kuin kalliit kulutusluotot.

Ylös, alas ja sivulle

Kärnä työskentelee tällä haavaa yksikönjohtajana Danske Bankissa ja vastaa henkilöasiakaspalveluista Kuopiossa, Varkaudessa ja Pieksämäellä.
Hän arvostaa sitä että saa työskennellä ihmisten parissa. Myös muutos ja jatkuva uuden oppiminen motivoivat. Hän on uransa aikana saanut toimia useissa eri tehtävissä eikä ole kaihtanut alempiakaan tehtäviä. Tehtävästä riippumatta hän on halunnut säilyttää suoran kontaktin asiakkaisiin.
– Sain tulla riittävän isoon pankkiin, josta on löytynyt uusia haasteita koko ajan. En ole niinkään ajatellut, menenkö uralla eteenpäin, vaan olen mennyt sivulle ja joskus alaskin päin mielenkiintoisten tehtävien perässä.
Kärnän työura osuu aikaan, jota leimaa pankkitoiminnan valtava kehitys. Hän ei edes lähde arvailemaan, millainen pankki on kymmenen vuoden kuluttua.
– Viimeisen 20 vuoden aikana toiminta on muuttunut paljon, mutta todennäköisesti pankki muuttuu seuraavan kymmenen vuoden aikana enemmän. Monesti yllättää, miten kova asiakkaiden nopeusvaatimus on. He haluavat lähteä liikkeelle asiansa kanssa heti, ja tässä digitalisaatio on korvaamaton apu.
Kärnä on nähnyt, että osalle muutokset aiheuttavat pelkoa ja ahdistusta. Esimiehenä hän haluaa auttaa ihmisiä keskittymään oikeisiin asioihin.
– Digitalisaatio hoitaa jotkut hommat paremmin, mutta se ei vie tehtäviä, joissa tarvitaan esimerkiksi empatiaa, vuorovaikutusta ja neuvottelutaitoa. Nämä jäävät luonnollisen ihmisen rooliksi, ja niissä kannattaa olla hyvä.