Ladattavien hybridien kuningas Kuopion Autokaupasta

Autot, veneet ja moottoripyörät, NYT

Uusi Toyota RAV4 Plug-In on luokkansa edistyksellisin ladattava hybridi.

Toyotan uudessa RAV4 Plug-In Hybridissä kohtaavat huikea suorituskyky ja pieni energiankulutus. Uusi Plug-In asettuu RAV4-malliston huipulle ja on samalla kaikkien aikojen tehokkain RAV4-malli.

Yli 300 hevosvoiman huipputeho tai erinomainen vakiovarustelu eivät vielä itsessään erota ladattavaa hybridiä muista malleista ja kilpailijoista. Todelliset edut ovat pintaa syvemmällä.
– Monissa markkinoilla olevissa ladattavissa hybrideissä perinteisen polttomoottorivoimalinjan rinnalle on tuotu yksinkertainen sähkömoottori ja ulkoisen latausmahdollisuuden omaava korkeajänniteakku. Ensisijaisesti ajetaan korkeajänniteakun varaus tyhjäksi, jonka jälkeen auto toimii kuin mikä tahansa polttomoottoriauto. Olemme saaneet kuulla ja lukea tällöin hyvinkin korkeista kulutuslukemista. Lisäksi auton ilmoitettu huipputeho ei välttämättä toteudu, kun akku on tyhjä ladatusta sähköenergiasta. Toyota hyödyntää pitkää hybridikokemustaan ja ulkopuolista latausmahdollisuutta. Hybridijärjestelmän suurin teho pysyy samana korkeajänniteakun varaustilasta huolimatta, myyntipäällikkö Jarmo Hytönen Kuopion Autokaupasta kertoo.
Toyota on asettanut tähtäimeensä auton täydellisen nollapäästöisyyden koko sen elinkaaren ajan vuodelle 2050. Valmistajalla onkin valtava kokemus hybridijärjestelmistä. Ensimmäisen sukupolven Prius esiteltiin vuonna 1997 ja nykyiset itselataavat hybridijärjestelmät ovat jo neljännen sukupolven järjestelmiä.

Käytä energiaa fiksummin, älä enemmän

Toyotan tiedotuspäällikkö Pekka Karvinen kertoo, että Toyotan pitkä kokemus hybrideistä on antanut valmistajalle hyvät kehitysmahdollisuudet kaikille komponenteille. Esimerkiksi sähkömoottorit ja -generaattorit ovat muuttuneet hyvin kompakteiksi tarjoten samalla suuremman tehon, paremman hyötysuhteen ja pienemmän painon.
– Kiitos kokemuksemme, tiedämme tarkasti, miten korkeajänniteakku kannattaa toteuttaa. Lopputuloksena autoissamme on juuri oikeankokoinen akku ja uskallamme kertoa sen kestävän koko auton käyttöiän, hän sanoo.
Kyseessä onkin erittäin taloudellinen auto. RAV4 Plug-in -mallin viralliset WLTP testitulosten arvot ovat: yhdistetty polttoaineenkulutus 1.0 l /100km, yhdistetty CO2 22g /km ja sähköajokantama 74,8 km. Isossa roolissa on jarrutuksista talteen kerätyn sähköenergian hyödyntäminen hyvällä hyötysuhteella.

Johtoasemassa, lataatpa tai et

Hybridijärjestelmän suurin teho siis säilyy muuttumattomana huolimatta akun varaustilasta, eli autosta ei tule hitaampi tai heikompi ladatun sähkön loputtua.
Akku tarjoaa jopa 74,8 kilometrin ajomatkan ladatulla sähköllä. Ladatun sähkön loputtua käyttöön tulevat erinomaiset hybridiominaisuudet, eikä polttoaineenkulutus nouse sen korkeammaksi kuin perinteisessä, itselataavassa hybridissäkään.
– Ladatulla sähköllä ajettaessa kyseessä on lähipäästötön auto, joka käyttää myös ladatun sähkön mahdollisimman tarkkaan. Sen jälkeen normaalina, itselataavalla hybridinä ajettaessa kyseessä on yli 300-hevosvoimainen iso crossover, jonka kulutus on hyvin maltillinen Hytönen tiivistää.
Toyota RAV4 Plug-In on johtoasemassa, lataatpa tai et.

Toyotalla on pitkä kokemus hybriditeknologiasta. RAV4 Plug-In on nyt ennakkomyynnissä Kuopion Autokaupassa, myyntipäällikkö Jarmo Hytönen kertoo.

p
Kuopion Autokauppa Oy

Kallantie 11, 70340 Kuopio
puh. 017 364 2211
Automyynti ma – pe 8 – 17
www.kuopionautokauppa.fi

Hae sivustolta

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Share This

Jaa tämä juttu!

Voit jakaa jutun Facebookiin tai Twitteriin.