Ikonimaalari Petros Sasaki juurtui Suomeen ja Kuopioon. Hänen syntymästään tulee tänä vuonna kuluneeksi 80 vuotta ja kuolemastaan 20 vuotta. Sasakin elämäntyöhön voi tutustua RIISAssa kesän ajan.

 Japanilaissyntyinen Petros Sasaki (1939 – 1999) oli ikonimaalari ja ikonitaiteen opettaja. Mestarin elämäntyöhön voi tutustua kesän ajan RIISAn näyttelyssä.

Petros Sasakin kädenjälki näkyy suomalaisessa ikonitaiteessa ja ortodoksisen kirkon elämässä. Hän oli paitsi tuottelias ikonimaalari, myös hyvin monipuolinen taiteilija. Hän suunnitteli esimerkiksi kirjojen kuvituksia, kirkkokunnan standaareja, kunniamerkkejä ja logoja.
RIISAn keväällä avautunut Mestari Japanista -näyttely esittelee Sasakin tuotantoa laajasti. Museonjohtaja Teresa Töntsin mukaan suurin yksittäinen kokonaisuus näyttelyyn on saatu Sasakin nuorimman pojan, Simeon Sasakin, arkistosta.
Näyttelyssä on esillä Sasakin ikoneita ja muita töitä sekä kuvia mestarista työnsä äärellä. Uudenlaista näkökulmaa mestarin tuotantoon tarjoavat ikonien esipiirrokset, luonnoskirjat ja keskeneräisiksi jääneet työt.
– Näyttelyssä voi verrata esipiirrosta ja valmista ikonia. Esillä on myös luonnoksia Pyhän evankeliumin kuvituksesta sekä hautajaisissa käytettävät katepalttina, kasvoliina ja otsanauha, jotka jäivät Petrokselta kesken. Hankkeen viimeistelivät loppuun saakka hänen vaimonsa Marja ja poikansa Simeon, Töntsi sanoo.

Ikonitaiteen edistäjä

Petros Sasaki valmistui Tokion ortodoksisesta pappisseminaarista pappiskandidaatiksi vuonna 1961. Muutamaa vuotta myöhemmin hän jatkoi ikonimaalauksen ja teologian opintoja Ateenassa Kreikassa.
Vuonna 1968 arkkipiispa Paavali kutsui Sasakin Suomeen opettamaan ikonimaalausta. Hänen tehtävänsä oli nostaa ikonimaalauksen tasoa, sillä Suomessa ei vielä tuolloin ollut vakiintunutta ikonimaalaustraditiota.
Sasaki vastasi kutsuun myöntävästi, mistä alkoi vuosikymmenten mittainen yhteistyö ortodoksisen kirkon kanssa. Hän asui Kuopiossa ja vaikutti erityisesti Kuopion ja Oulun seuduilla.
Sasaki edisti ikonitaidetta monella tapaa. Hän oli paitsi ikonimaalari, myös opettaja, joka koulutti täällä kokonaisen ikonimaalarisukupolven. Oppilailtaan hän vaati paljon.
– Petros oli teologi ja ikonimaalari. Hän edellytti oppilailtaan järjestelmällisyyttä ja kurinalaisuutta, mutta myös tietoa maalattavan ikonin teologisesta taustasta. Jos sitä ei ollut, sitä opetettiin, Töntsi kertoo.
Sasakin sanotaan myös opettaneen pensseli kädessä. Mestarin oppi, japanilaisen siveltimen keveys, näkyykin edelleen hänen oppilaidensa töissä.
Mestari Japanista -näyttely on avoinna elokuun loppuun saakka.

p

RIISA – Suomen
ortodoksinen kirkkomuseo
Karjalankatu 1, 70110 Kuopio
avoinna 1.6. – 31.8. ti – su klo 10 – 16
www.riisa.fi